SHARP, cel mai cinstit prieten


Despre standardele de siguranta ale echipamentelor moto am scris in cartea „Moto Lady”. Tot acolo le-am detaliat putin pe cel european, cu privire la castile moto. Ceva mai dure decat acesta sunt testele efectuate de SHARP,The Safety Helmet Assessment and Rating Programme,  o initiativa englezeasca cu privire la informarea consumatorilor, lansata de Departamentul pentru Transport al Marii Britanii.

Putina istorie SHARP

La baza SHARP se afla un amplu studiu ce a avut loc in 2001, cu privire la accidentele moto si, in mod special, al traumatismelor de la nivelul capului si al gatului. Studiul se numeste „COST 327” si are 327 de pagini (eu ti-am zis ca e amplu!). Il poti citi aici. Pentru a-l efectua, au colaborat diferite institutii din Germania, Spania, Franta, Elvetia si Marea Britanie. Pe baza rezultatelor, a aparut SHARP, cel mai obiectiv prieten al motociclistelor cand e vorba de ales o casca.

(In clipul de mai jos e amicul in actiune. Dureaza un minut sa vezi o parte din proces, dar te va ajuta foarte mult sa intelegi explicatiile ulterioare)

Ce si cum testeaza SHARP?

Din economie de timp si bani, programul testeaza doar castile deja omologate, aflate pe piata din Marea Britanie. Modelele se aleg in functie de cererea consumatorilor, ale vanzatorilor si informatiile din piata. Felul in care se testeaza se bazeaza pe recomandarile acelui studiu, COST 327.

 

Procesul testarii SHARP

Pentru a se asigura o validitate si obiectivitate cat mai mare, cei de la SHARP cumpara direct din magazine modelul ce va fi studiat. Ei achizitioneaza toate marimile disponibile. Apoi se efectueaza 32 de teste, in zone diferite si la viteze diferite.

Zone testate

 

Impact in partea din fata si in varful capului

Impact in partea din spate a capului

Impact in partea dreapta a capului

Impact in partea stanga capului

Vitezele testate

Pentru a fi usor intelese de catre publicul larg, cei de la SHARP au publicat vitezele de testare in metri pe secunda. Ca sa fiu sigura ca iti este si mai clar intreg procesul, le-am transformat in kilometri pe ora.

Viteza in m/s Viteza in km/h
6 m/s 21.6 km/h
7.5 m/s 27 km/h
8.5 m/s 30.6 km/h

NOTA: Mai uita-te o data la vitezele de mai sus. 30.6 km/h reprezinta viteza maxima la care poate fi testata casca ta. La o viteza mai mare, nimeni nu are date despre ce s-ar putea intampla in caz de impact. Se poate doar intui. Tine minte asta de fiecare data cand te bazezi pe casca in trafic.

Afisarea si interpretarea rezultatelor

Toate cele 32 de teste au la baza un principiu relativ simplu de testare si inregistrare a rezultatelor. In interiorul castii se introduce o forma de cap, echipata cu un traductor ce inregistreaza „impactul” pe care l-ar simti utilizatorul cand ar purta casca si s-ar lovi. Din motive stiintifice, rezultatul „impactului” este oferit sub forma de acceleratie de varf si masurat in g (forta g). Stiu ca acceleratia, in mod normal, se masoara in metri pe secunda la patrat (m/s^2), dar in cazul socurilor e diferit. Mai multe explicatii gasesti aici.

Pentru a fi si mai usor de interpretat rezultatele, cei de la SHARP le prezinta sub forma unui cod de culori:

Verde– acceleratia maxima este de 275g,

Galben-acceleratia maxima este de 300 g

Portocaliu – acceleratia maxima este de 400 g

Maro – acceleratia maxima este de 420 g

Rosu– acceleratia maxima este de 500 g

Negru – acceleratia maxima este mai mare de 500 g

 

Cum poti cere sa testeze un anumit model?

E foarte simplu:fie le trimiti un e-mail la sharp@dft.gsi.gov.uk ,fie le dai un tweet la @SHARPgovuk . Moderni, nu? 😛

SHARP chiar sunt de incredere!

Conform unui articol publicat in 2013, pe siteul oficial al guvernului UK, SHARP a castigat doua premii. Unul dintre ele este premiul international pentru siguranta rutiera „Prince Michael” si al doilea este premiul anual pentru siguranta rutiera oferit de Federatia Internationala de Motociclism.

Personal, cel mai mult imi place la SHARP ca publica rezultatele, chiar daca la nivel aproximativ. In caz ca nu stiai, si in cazul ECE, standardul european, exista doua nivele de protectie. Totusi, eu n-am gasit niciodata scris ca echipamentul X a obtinut rezultatele Y la testele de omologare. Cu alte cuvinte, daca n-ar fi SHARP, ar fi dificil de comparat castile in mod obiectiv, din punct de vedere al nivelului de siguranta oferit.

 

 

 

Anunțuri

Un gând despre &8222;SHARP, cel mai cinstit prieten&8221;

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s