Cum sa-ti alegi scoala de soferi


Din ce-am observat, majoritatea trag o postare pe Facebook sau un forum si, ce scoala are mai multi sustinatori, pe aia o alege. Cand am dat de A1, am facut mai rau. Nu cunosteam pe nimeni din lumea moto, dar tineam minte ca, undeva printre boscheti si intr-o scara de bloc, era o scoala de soferi. Acolo m-am dus si m-am inscris. Instructorul venea rar prin poligon si a stat cu mine vreo 2 ore adunate. Am avut noroc, mai mult de o vanataie pe fiecare genunchi (sa nu schiopatez), n-am avut. Dar o alta fata a fost mai ghinionista. Asa ca se impune existenta unui mic ghid de alegere a scolii de soferi. Informatiile adunate se bazeaza pe experienta personala si surse oficiale.

In loc de incurajare  DSCN0483

Tin sa te previn ca procesul este un pic mai anevoios decat un simplu „recomanda-mi o scoala de soferi”, dar merita. De asemenea, o sa fie unii care o sa incerce sa te descurajeze doar fiindca esti fata. Pentru incurajare, afla ca o statistica facuta de Autoritatea Rutiera Romana arata ca, la data de 31 decembrie 2014, in Romania existau 14 000 de posesoare de permis A, 2300 cu A2 si 2800 cu A1. In total, aproximativ 19000 de femei au avut curaj sa se urce pe motocicleta, macar cat sa dea de permis. Cu siguranta poti s-o faci si tu!

 

Criterii de alegere a scolii de soferi

    1. Scoala de soferi si instructorul trebuie sa fie autorizati. Sigur, poti vedea hartii pe pereti, dar e mai simplu sa verifici pe internet atat scoala, cat si instructorul.
    2. Sa aiba vehiculele obligatorii prevazute de lege:
      •  AM: maxim 50 cmc si  350 kg.
      •  A1: minim 115 cmc
      • A2: minim 395 cmc
      • A:  minim 595 cmc.

E foarte simplu de aflat daca respecta acest detaliu: intreaba pe ce motocicleta vei face scoala. Daca, spre exemplu, zice un „ZX-6” sau „CBR 600”, este vorba de o motocicleta de 600 cm3 si ea e potrivita pentru categoriile A1, A2 si A. Mai multe detalii gasesti la pagina 20 din Ordinul privind reglementarea activitatii de pregatire a persoanelor in vederea obtinerii permisului de conducere. Daca ai deschis documentul, ar fi bine sa-l lasi deschis. Toate celelalte detalii fac referire la el.

Drepturile cursantului unei scoli de soferi

Conform art. 12, de la pagina 17:

  • instructorul e obligat sa stea cu tine la ore. Deci, nu exista „sta fii-miu, ca stie” sau „am un pic de treaba, vin intr-o juma’ de ora”
  • sa respecte orarul stabilit, planul de invatamant (pagina 72) si programa de scolarizare (pagina 39)
  • sa te invete tot ce scrie in lege (mai multe detalii la pagina 80)
  • cel putin 3 ani de cand faci cursurile, scoala e obligata sa tina la sediu documentele scolare (dovezile ca ai facut scoala). E important de retinut daca tu si instructorul nu sunteti de acord cu numaruAnaMaria Rusu cititoarel orelor facute.
  • incepi partea practica  doar dupa ce ai terminat pregatirea teoretica
  • I.T.P.-ul motocicletei pe care faci scoala trebuie sa fie valabil. Acest mic detaliu o sa conteze foarte mult daca te lasa franele (sa zicem), intri in ceva si apoi incepe scandalul pe tema „cine plateste”. Atunci, pe loc, trebuie sa aiba actele motocicletei la el. Daca I.T.P.-ul e expirat, nu pleca acasa pana nu obtii o dovada (poze macar). Nu lasa problema nerezolvata, ca o mica spaga la R.A.R.  schimba radical datele.
  • ai dreptul sa te transferi la alta scoala. De asemenea, scoala de la care ai plecat e obligata sa-ti elibereze toate documentele oferite lor (va pastra o copie) si dovezile cursurilor urmate pana in momentul transferului. Mai multe detalii gasesti la capitolul VII, pagina 78.

 

Probleme care pot aparea la scoala de soferi

  • poti sa faci accident. Se intampla, asta e. Presupunand ca tu esti vinovata si motocicleta are actele in regula, cine plateste daunele? Tu sau scoala/instructorul, ca nu a fost atent la ce faci? Chiar si in cazul in care exista CASCO, intreaba si citeste in contract.
  • citisem mai demult ca, unele scoli de soferi, comunica pretul in felul urmator: X lei partea teoretica, Y lei partea practica etc. Legea spune ca e valabila doar suma scrisa in contract. Ea trebuie sa acopere toate cheltuielile, directe si indirecte. Prin urmare, daca-ti mai cere scoala bani in plus, sa stii sa nu-i dai. Mai multe detalii gasesti in art 51, de la pagina 81.

 

Fii atenta la instructor. Din experienta, am un sfat pentru tine: cunoaste-l pe instructor inainte sa te inscrii. Evita-l, daca:DSCN0484

  • e vesnic pe fuga, la orice ora din zi si din noapte ai incerca sa discuti cu el. La fel ca orice alt angajat, instructorul trebuie sa munceasca maxim 8 ore pe zi. Daca trebuie sa munceasca mai mult, undeva, ceva e rau. Fie scoala are foarte multi clienti (caz in care nu prea ii intereseaza soarta ta), fie au o problema cu respectul fata de angajati.
  • e arogant. Ti se pare OK sa platesti pe cineva care te trateaza de sus? Mie nu.
  • e batran. Sunt mosneguti care, in tineretea lor, au avut o Mobra sau Ij. De atunci, au avut numai masina dar s-au gandit ca pot face bani ca instructori moto. Cel mai adesea, tin cursuri si pentru categoria B. Realitatea e ca tu vei invata motociclismul de la alti elevi, fiul lui, portarul, paznicul de la garaj, orice alt bagator de seama de prin poligon, in timp ce instructorul isi va sustine cu voiosie orele pentru condus masina. Daca esti „norocoasa”, poti fi chiar autodidacta. Eu am ramas singura in poligon de la prima ora din viata mea si am picat cu Minsk-ul. Acum stiu ca il pot ridica 😀

Stiu, procesul recomandat de mine e un pic mai dificil decat o postare pe Facebook, dar merita. In cazul meu, m-ar fi scutit de multe trante in poligon, o proba practica luata din a treia incercare, sase luni de picat cu motocicleta mea aproape zilnic si zece zile de stat cu piciorul in ghips.

E bine sa iei doar partile placute si distractive din motociclism. De aceea, citeste cartea „Moto Lady„. Acolo vei gasi solutii la multe dintre problemele de care te vei lovi ca motociclista. In plus, iti poti forma o idee despre cum stau treburile, inainte de a iesi in trafic.

Lectura placuta!

Cu prietenie,

semnatura

 

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s