Cum sa-ti alegi echipamentul moto in mod rational


Din ce-am observat in lumea moto din Romania, majoritatea intreaba ce producatori au echipamente bune, de acolo isi alege fiecare  ce-i vine (eventual sa fie scump) si gata, au echipament. Noi, fetele, intuim ca lucrurile sunt mult mai complicate de atat, doar suntem experte in shopping. Si, se pare ca un studiu facut in Australia, de catre Liz de Rome (figura 1), ne da dreptate. Documentul e aici, are zece pagini de toate, pagini din care o sa extrag esentialul.

Figura 1. Liz de Rome, autoarea studiului din articol si a studiului publicat in cartea „Moto Lady” cu privire la eficienta echipamentelor moto Sursa imagine: https://www.neura.edu.au/

Sursele folosite in efectuarea studiului au fost: cercetari anterioare despre accidentele moto, rolul echipamentelui de protectie, rapoarte cu privire la testele efectuate echipamentelor, Standarul European cu privire la echipamentele moto (PPE), diferite patente, producatori, importatori si vanzatori. Scopul studiului a fost de a-i ajuta pe motociclisti sa aleaga echipamente care chiar ii protejeaza.

Tipuri de materiale

Daca ar fi sa ne gandim la orice accident moto de care ne aducem aminte, victimele au fost ranite in doar feluri mari si late: fie s-au tarait pe asfalt, fie s-au izbit de ceva. De aceea, cercetatorii au identificat atat materiale care rezista la abraziune, cat si cele care absorb socul unui eventual impact.

a) Material rezistent la abraziune

Concret, un material folosit pentru a proteja in caz de taraire trebuie sa aiba urmatoare proprietati:

  • sa fie rezistent la abraziune (conform Standardului UE, materialul trebuie sa reziste intre 4 si 7 secunde de la impact, in zonele cele mai predispuse accidentarii)
  • sa fie rezistent la rupere
  • sa fie maleabil (adica sa te poti misca atunci cand il porti)
  • sa-si poata controla temperatura (cum ar fi ca, atunci cand inca te tarai de la accident, sa-ti mai ia si foc echipamentul?)
  • sa fie confortabil (e suficient ca ne rod pantofii)

Figura 2. Zonele corpului in functie de riscul de accidentare. Zonele 1 sunt cele mai des afectate Sursa http://www.roadsafety.mccofnsw.org.au/a/91.html

 

Sa revenim un pic la rezistenta la abraziune. Ce inseamna datele alea? Daca ar fi sa testam o piele de vaca, groasa de 1.4 mm exact asa cum e specificat in Standard, ea trebuie sa reziste 5.8 secunde. In aceleasi conditii, un blug ce are 200 g/m deci o grosime mult mai mica, se roade in 0.6 secunde. Aici apare primul aspect la care trebuie sa fii atenta: in zonele cu risc de accident mari, e nevoie de 2-3 straturi de piele pentru ca acel echipament sa fie conform Standardului UE. 

 

In figura 2 avem o schema a zonelor cele mai des expuse accidentarii. Va sfatuiesc calduros sa dati click pe link pentru a vedea si statisticile din spatele acestei scheme.

 

b) Material rezistent la impact

Un bun material rezistent la impact trebuie sa fie proiectat astfel incat sa absoarba socul si sa distribuie energia de impact. El trebuie sa protejeze impotriva:

    • strivirii sau fracturarii zonei de impact
    • patrunderea in corp a obiectelor ascutite

Mai e un singur aspect pe care ar trebui sa-l cunosti: standardele nu sunt universal-valabile. Cele europene au aparut in 2002, dar mai sunt alte standarde valabile in SUA si Australia.  In continuare o sa fac referire la cele europene pentru ca pe acestea le cunosc cel mai bine. Cam atat cu teoria. Urmeaza intrebarea:

Cum sa-mi aleg echipamentul de protectie?

Figura 3. Standarde de protectie pentru echipamente moto

Prima regula si cea mai sfanta este sa cauti o eticheta ce sa contina unul din standardele din figura 3. El trebuie sa existe pentru fiecare bucata de echipament in parte. Spre exemplu, daca vrei o geaca, atat geaca in sine cat si fiecare protectie din interior trebuie sa aiba atasate codul corespunzator. Conform legii, etichetele trebuie cusute de produs, deci nu exista „s-a dezlipit pe drum”. Mai multe detalii despre standarde si legi europene cu privire la echipamentele moto gasesti in cartea „Moto Lady„.

Sfat:Daca geaca dorita e in alt oras si iti vine prin curier, inainte de a lua decizia de a o cumpara, cere de la vanzator 2 poze: una de aproape, in care sa se vada standardul si una cu toata geaca, in care sa se vada exact locul in care e cusuta eticheta. Eventual, pentru un plus de siguranta, cere sa-ti trimita prin curier cu desfacere inainte de plata. Desfaci pachetul, te uiti direct la eticheta. Daca chiar exista, platesti. Daca nu, refuzi. Stiu ca nu e foarte frumos fata de vanzator, dar in joc sunt banii si siguranta ta.

Poate ti se pare SF, dar jumatate din echipamentul meu, luat din trei surse diferite (magazin online recomandat de toti, magazin fizic si amic care aduce de afara) nu are eticheta cu standardul. Deci fii foarte atenta si nu sari peste aceasta etapa doar din cauza brandului sau a pretului.

Conform siteului oficial al Motorcycle Council din New South Wales, Australia, echipamentul ideal ar trebui sa aiba:

  • protectii de impact in zona 1 (vezi figura 2): genunchi, solduri, coate si umeri
  • atat zona 1 cat si zona 2 trebuie sa fie protejate de materiale foarte rezistente la abraziune. Legal, in caz de abraziune, materialul folosit ar trebui sa se rupa in minim 4 secunde
  • in zona 3 trebuie doar material rezistent la abraziune. Aici, legea spune ca trebuie sa reziste minim 1,8 secunde
  • in zona 4, materialul de protectie trebuie sa reziste minim o secunda la abraziune. Tot aici se afla zonele cu material elastic si sistemele de ventilatie

Tine minte aceste detalii si, atunci cand cumperi echipamentul, urmareste sa existe aceste variatii de material si protectiile aferente.

Mai sunt cateva sfaturi, parca extrase dintr-un manual de shopping. Iti va fi usor sa tii cont de ele.

  • materialul exterior sa fie cat mai neted, cu cat mai putine curele, buzunare exterioare sau cusaturi.
  • protectiile din interior trebuie sa stea FIXE. Asta inseamna sa fie in locasul lor si sa-l ocupe complet. Protectia mea de coloana a decis, la vreo doua saptamani dupa ce ne-am cunoscut, sa stea ceva mai jos decat era la inceput. Inca nu stiu cum a reusit sa coboare sau cum s-o conving sa stea la locul ei.
  • captuseala din zonele 1,2 si 3 sa fie alunecoasa, pentru a evita patrunderea obiectelor ascutite
  • nu trebuie sa existe fermoare in zonele 1 si 2 si, cele existente in celelalte zone, trebuie acoperite. Nu-i nimic distractiv in a face accident, a te izbi sau tarai de/pe ceva, ca la final sa faci si o arsura ca s-a infierbantat fermoarul.
  • unde exista, verifica cusatura. Trebuie sa fie perfect regulata.
  • echipamentul trebuie sa se potriveasca la fix: nici prea larg, dar nici stramt de sa ramai fara aer. Aici nu insist, pentru ca orice motociclist o sa-ti repete si explice chestia asta.

In concluzie, cumparatul unui echipament de calitate inseamna mult mai mult decat „sa fie un brand cunoscut si sa fie marimea potrivita”. Ignora atat brandul, cat si pretul. Au fost destule studii care au aratat ca pretul nu e o garantie a nivelului crescut de protectie. Da, poate avea alte caracteristici ce tin de confort, dar nu de protectie.

Ce sa faci in continuare? Cumpara cartea „Moto Lady”! De ce? Ca sa afli mult mai multe despre echipamentele moto, frumusetea pe motocicleta, mecanica moto, istorie moto si alte capitole surpriza.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s