Ce e casca, dincolo de marketing?


Mai demult am scris un articol despre casti. Acolo am precizat ca, dupa parerea mea, nu prea renteaza sa dai un sac de bani pe o casca scumpa. Stiu ca e la moda sa crezi ca un produs scump sigur e de calitate, dar nu e chiar asa.

Castile ieftine mai sigure?

 Teste efectuate pe 16 casti diferite cu preturi variate, pornind de la cele mai joase (ex. 89 $ pentru o casca Z1R) pana la unele din cele mai scumpe (ex. 700$ pentru o casca Schubert S1 cu o medie de 161 Gs transferat). Concluzia a fost: casca din policarbonat, mai ieftina a transferat o medie de 152 Gs catre forma capului in timp ce casca Snell Scorpio EXO-700 a avut o medie de 211Gs.
Un alt test efectuat de UK’s RIDE Magazine, pe o serie de 28 de casti diferite, in mai, 2005 a dovedit ca cea mai buna a doua casca in ceea ce priveste absorbtia la impact a fost o casca HJC AC-11, de asemenea o casca nu foarte scumpa.

scrie intr-un articol publicat pe forumul „traficmoto.ro

Normele de siguranta, la dispozitia ta

Tot acolo mai sunt mentionate normele de siguranta in privinta castilor moto, care ar trebui sa intereseze pe orice motociclist:

Cele trei standarde si certificari in ceea ce priveste siguranta sunt DOT, Snell si ECE 22.05
Primele doua tipuri de certificari se aplica pe teritoriul Staelor Unite iar ECE 22.05 este tipul de certificare europeana. Certificarea obligatorie pentru ca o casca sa poata fi vanduta in USA este DOT. Lista castilor aprobate de DOT este publicata pe National Highway Traffic Safety Administration.
Pentru a obtine certfificarea DOT, producatorul trebuie sa se conformeze standardului FMVSS 218 (49CFR571.218) (The Federal Motor Vehicle Safety Standard).
Snell Memorial Foundation numita M2000, reprezinta o certificare suplimentara care se acorda conform altor norme decat FMVSS 218. Snell nu inlocuieste certificarea DOT si este de fapt optionala.
Toate castile moto vandute in USA trebuie sa fie certificate DOT dar nu sunt obligate sa detina si certificare Snell. Se poate spune ca o casca detinand ambele certificari, a trecut probabil printr-un numar sporit si diferit de teste dar nu este obligatoriu mai buna decat o casca ce detine numai certificare DOT. Lista castilor aprobate de Snell este publicata pe site-ul oficial Snell.
Exista ceva controverse privind care standarde sau teste sunt cele mai bune si chestiunea se complica si mai mult daca se ia in considerare standardul european ECE 22.05
Unii producatori sustin ca o casca care trece prin teste cerute de Snell este cu siguranta mai grea decat o casca certificata DOT sau ECE 22.05(…)
O alta certificare, care se aplica este cea conform British Standards Institute (BSI), normei BSI 6658/1958 , si din cate stim ea respecta ECE 22.05
Ceea ce nu este clar inca este care tip de certificare ofera mai multa siguranta motociclistului. Aproape toate castile certificate cu europeanul ECE sunt aprobate DOT in USA. Castile asupra carora planeaza o unda de scepticism sunt cele ce au obtinut aprobare ECE si au fost reproiecate pentru a obtine certificare Snell, de aceea recomandarea este pentru certificarile DOT sau ECE.
Insa, de fapt pana la aparitia unui organism de terta parte si neutru care sa studieze aceasta problema bazandu-se pe statistici obtinute din accidente reale, nu vom sti probabil care casca este mai buna de fapt.

Gradul de ventilatie

Castile din ziua de azi vin intr-o multime de forme si dimensiuni, iar fluxul de aer prin casca este considerat un important factor de confort.
Nu exista nici un standard referitor la acest aspect si nu se poate sustine ca vreun sistem functioneaza mai bine decat altul. Cel mai comun sistem este acela prevazut cu orificii de ventilare in zona barbiei, in partea superioara a castii si cu orificii de evacuare a aerului la spatele castii. Acest sistem este de obicei alcatuit din simple mecanisme de inchidere si deschidere ce pot fi actionate simplu chiar si cu mana inmanusata.

Pana la urma, cat de sigure sunt?

Am cautat normele europene, ECE 22.05 si le-am rasfoit. In ele sunt precizate testele, cum se dau aprobari, ce trebuie sa primeasca un motociclist cand isi cumpara o casca noua, ce instructiuni sa gaseasca si, mai ales, valorile maxime la care se dau aprobarile.

The absorption efficiency shall be considered sufficient where the resultant acceleration measured at the centre of gravity of the headform at no time exceeds 275 g, and the Head Injury Criterion does not exceed 2400.

(pg 28, paragraful  7.3.6)

Stiti ce inseamna o valoare de 2400 la HIC? Nici eu, dar ne lamureste Wikipedia:

 At a HIC of 1000, one in six people will suffer a life-threatening injury to their brain (more accurately, an 18% probability of a severe head injury, a 55% probability of a serious injury and a 90% probability of a moderate head injury to the average adult)

Cu alte cuvinte, daca la HIC de 1000 ai traumatism cranian moderat, va dati seama ce se intampla la 2400? Cu alte cuvinte, poti sa mori de la o lovitura la cap, chiar daca porti casca.

 La pagina 32, paragraful 7.4.1.4.2.1 scrie despre normele de rezistenta la frictiune:

the peak longitudinal force measured on the anvil shall not exceed 3,500 N, nor shall its integral with respect to time
over the duration of the impact exceed 25 Ns for any of the selected impact points.

Cu alte cuvinte, daca acea forta ar actiona ca forta gravitationala (de sus in jos), ar fi ca si cum pe cap ar sta ceva de 350 kg.

Stiind toate lucrurile astea, inca mai crezi ca se merita sa dai o gramada de bani pe o casca care sa te „protejeze” in caz de accident? Si inca mai crezi ca lipsa de atentie in trafic poate fi inlocuita de echipament? Sunt curioasa la ce concluzie ai ajuns.

Semnat,

semnatura

PS: Articolul de pe traficmoto.ro este o traducere dupa un articol de-al O. Cecilia, publicat pe WebBikeWorld.

Anunțuri

2 gânduri despre &8222;Ce e casca, dincolo de marketing?&8221;

  1. Casca trebuie obligatoriu, parerea mea, dar sunt si viteji si feti frumosi care la bustul gol si tigara in gura se cred GhostRider… Legat de teste, o casca trebuie sa fie si putin scumpa, ca sa fie buna… Test: Mers in piata, cumparat 1 bucata casca de cross cu 50 lei, criza… Ajuns cu ea printre prieteni… (bine am luat-o pana imi venea cea cu 120E, un Torx), unul dintre prieteni ca mi-o sparge cu pumnul… si asa a fost, plastic curat, ceva polistiren inauntru si atat… Deci daca vreti sa va simtiti ceva mai bine pe motor, luati o casca buna, Shoei, Airoh, Lazer… Legat de Lazer: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=rPDD2rakcuw

    Apreciază

  2. Casca e obligatorie ca asa zice legea. Dar o casca, oricat ar fi ea de buna/scumpa, tot nu fereste motociclistul de accidente. Pur si simplu casca nu poate gandi in locul pilotului.

    Ideea articolului e sa nu mai creada lumea ca echipamentul (inclusiv casca) e un fel de D-zeu, care te apara de toate cele rele 🙂

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s