Motorul, in termeni simpli


Am gasit intr-un anticariat din Bucuresti doua carti despre motociclete: „Motocicleta” de Ing. D. Vochin si „Streetbikes” de Bill Stermer. In ele sunt scrise lucruri foarte interesante, care se gasesc greu pe net, de aceea urmeaza o serie de articole bazata pe aceste doua carti. Daca aveti nelamuriri sau sugestii, nu ezitati sa lasati un comentariu si vi se va raspunde in cel mai scurt timp posibil.

Motorul cu ardere interna

Poate ati mai auzit acest termen, dar nu stiati exact ce este. Ei bine, sintagma „cu ardere interna” se refera la faptul ca energia chimica a combustibilului care arde in interiorul motorului se transforma in energie mecanica. Ce altfel de motoare mai sunt? Cele electrice, unde nu arde nimic si energia electrica este cea care se transforma in energie mecanica.

Motorul este format din cilindru, chiulasa, carter, baia de ulei, mecanismul biela-manivela si distributie. Organizarea lor exact o gasiti in caseta alaturata.

Cilindrul este piesa in interiorul careia se deplaseaza pistonul.Impreuna cu chiulasa (piesa care inchide cilindrul) formeaza spatiul in care arde combustibilul. Felul in care cilindrii sunt asezati conteaza.

Astfel, motocicletele cu cilindrii asezati in forma de V, la 90 de grade unul fata de celalalt, sunt destul de bune. Acest fel de motoare sunt, de obicei, intalnite la vitezane. La cruisere, unghiul dintre cilindri este de 45-50 de grade. Totusi, cu cat este mai mare unghiul, cu atat mai mult dureaza acomodarea pilotului cu ampatamentul.

Cilindrii in linie au avantajul ca pot genera multa putere intr-un spatiu relativ mic. Sunt prezenti la comunistele fabricate de britanici. Problema cu acest fel de a-i amplasa este ca dimensiunea motorului creste direct proportional cu numarul de cilindri.

Motorul cu patru cilindri in linie a devenit ceva obisnuit in motociclism, din anii ’70.

(Bill Stermer,”Streetbikes”,2006, pg 18)

Cilindrii in opozitie unul fata de altul sunt prezenti la Honda Goldwing. Ei sunt folositi pentru ca, prin felul in care sunt asezati, ofera o mai buna racire pe aer. De asemenea,  motoarele functioneaza mai lin pentru ca ambele pistoane se misca in sus si in jos simultan. Totusi, motorul este mai mare, ceea ce afecteaza comportamentul motocicletei in viraje.

Cam atat despre cilindri, sa revenim la componente.

Carterul este baza pe care se monteaza piesele principale ale motorului.

Baia de ulei este colectorul unde se afla uleiul, conform cursului de mecanica.

Biela este piesa care face legatura cinematica intre piston si arborele cotit.  Impreuna cu pistonul, formeaza ambielajul.

Arborele cotit este antrenat in miscarea de rotatie de catre biela. Prin el se transmite energia mecanica in exterior.

Cat despre mecanismul de distributie, este un subiect foarte amplu de discutie, de aceea ii voi dedica un intreg articol.

Deocamdata, cam atat despre motor. Acum e randul vostru sa va exprimati: ce ati inteles, ce nu ati inteles? Ce alte informatii suplimentare doriti? Ati fi preferat sa fi scris mai mult din punct de vedere chimic? Ce alte subiecte doriti sa abordez? Astept cu nerabdare comentariile voastre.

Anunțuri

3 gânduri despre &8222;Motorul, in termeni simpli&8221;

  1. „Biela este piesa care face legatura cinematica intre piston si arborele cotit. Impreuna cu pistonul, formeaza ambielajul.” Eu cred ca e ceva gresit! Ambreiajul este o treaba separata de motor! El nu face decat sa transmita sau nu energia mecanica mai departe, in speta de fata, in cutia de viteze si ulterior la roti. Atunci cand actionam ambreiajul nu facem altceva decat sa scoatem motorul din sarcina! deci „Impreuna cu pistonul, formeaza ambielajul.” nu consider ca ar fi corect formulat!

    Apreciază

  2. Aveti dreptate in legatura cu ambreiajul si va multumesc pentru corectura si timpul acordat. Atata doar ca eu am scris „ambielaj” 🙂
    Dau copy/paste din DEX:
    AMBREIÁJ, ambreiaje, s. n. Dispozitiv prin care se leagă solidar, pe un timp anumit, două mecanisme, permițând cuplarea sau decuplarea în timpul funcționării.

    AMBIELÁJ s.n. Ansamblul bielelor unui motor împreună cu arborele cotit.

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s