Franarea in orice fel de conditii


Franarea, in special la o motocicleta puternica, este un „must-know” pentru condusul in trafic.  Dovada este evidentiata in majoritatea accidentelor moto, cel mai recent fiind acela in care un tanar a franat prea brusc, a blocat rotile si a cazut fara sa-l accidenteze pe soferul care dadea cu spatele. In speranta ca accidentele de acest fel vor fi tot mai rare, noi va venim in ajutor spunandu-va cum sa procedati, teoretic.

Pe drum drept

Majoritatea sunt de acord ca la franarea de urgenta se folosesc toate cele trei tipuri de frane: de mana, de picior si de motor. De asemenea, se mai spune ca, in conditii normale, frana de mana si cea de picior sunt eficiente in raport de 70/30, dar atunci cand drumul e alunecos, raportul este de 60/40. Cu alte cuvinte, atunci cand asfaltul e ud, frana de picior e „responsabila” pentru 40 % din totalul franarii.

Contrar conceptiei generale si conform unui studiu, cea mai eficienta combinatie pentru a reduce drastic viteza este sa combinam frana de mana cu cea de picior, fara sa folosim frana de motor.

In curbe

Ideal ar fi sa se reduca suficient viteza INAINTE de a intra in curba, recomanda orice motociclist. Daca, totusi, viteza este prea mare, se pune frana de picior si abia dupa cea de mana. „In curbe, in pozitie inclinata, isi fac efectul si alte forte si momente din cauza carora este foarte usoara ruperea aderentei pe laterala la o ”supradoza” de frana. Pentru a nu teoretiza excesiv este de ajuns sa stim comandamentul de baza: finete !” a mentionat Dan Nastase, intr-un tutorial pentru motociclisti.

La urma urmei, fiecare franeaza cum a invatat dar acestea sunt cele mai des folosite metode. Voi cum credeti ca ar trebui sa se procedeze pentru a frana cat mai eficient?

sursa poze

Anunțuri

4 gânduri despre &8222;Franarea in orice fel de conditii&8221;

  1. Dupa cum reiese de la prima vedere din link-ul atasat numelui „Dan Nastase”, omul este un motociclist cu foarte multa experienta (carnet din ’68)

    Dupa putine cautari, se poate descoperi un topic in care Dan Nastase a explicat foarte pe larg ce e cu franarea.

    Ce zici? E credibila sursa sau nu? 🙂

    PS: Din moment ce in mediul online exista posibilitatea de a pune link-uri, nu mai precizez exact cine e sursa (daca e umana). Cine e interesat, poate sa intre pe link-urile atasate 🙂

    Apreciază

  2. @dada:

    Dan Nastase, debut literar in revista „Luceafarul” editata de Uniunea Scriitorilor si jurnalist moto incepand din anii ’70.
    Sute de teste moto la activ publicate in reviste de specialitate, realizator de emisiuni media
    si al primei reviste romanesti de specialitate
    „Moto International” in 1992.
    Campion de viteza, raliu, si detinator de recorduri moto.
    De mentionat realizarea in 1984 a primului prototip al motocicletei „Condor” care avea motor de automobil
    cu 3 cilindri in doi timpi si 1000 cmc.
    „Turul Romaniei pe motocicleta”, 2.200 km, in 48 de ore.

    60 de ani de viata si 40 de ani de motociclism.

    La multi kilometri frumosi !

    Apreciază

    • Dan Năstase,
      nascut la Bucuresti in 1950, motociclist din 1968.
      Am fost si sunt
      spre surprinderea celor care obisnuiesc sa supravietuiasca mancand castane
      un tanar nonconformist, „boem rebel si liber”…

      Pasionat de Cenaclul „Lovinescu”, revista literara „Luceafarul”,
      muzica romantica, fetele inteligente si frumoase
      si nu in ultimul rand de motociclete !

      Incepand cu anul 1972
      prezent in presa de specialitate cu articole, teste si editoriale.
      Am activat cu oarecare succes moto
      in cadrul „Clubului Sportiv Municipal Bucuresti”
      castigand cateva titluri de Campion la Raliu si Viteza pe sosea.
      Titular al Licentei Federatiei Romane de Motociclism cu nr. 572.

      Nu am fost in viata mea membru niciunui partid
      iar cei care ma cunosc
      stiu ca se pot increde intotdeauna in cuvantul meu de onoare.

      Onestitate, demnitate, pasiune…
      Pentru foarte multi dintre noi acestea nu sunt doar simple cuvinte!

      Sa traiesti „rebel, boem si liber”, asa cum esti tu si nu cum iti dicteaza altii…
      Sa-ti traiesti victoriile ca pe o sarbatoare dedicata celor din jurul tau
      si sa te ridici mai bun, mai drept si mai intelept dupa fiecare neimplinire…

      Sa mananci „paine cu stele” noaptea pe barajul Vidraru,
      atunci cand te-ai incumetat pentru prima data doar tu si calul tau de poveste
      sa invingeti singuri Transfagaraseanul…

      O viata dedicata motocicletelor. Si scrisului. Un mod de viata…
      Prieten intelegator cu cei aflati la inceput de drum.
      Intransigent, critic si sever cu impostorii. Cu cei care „se cred” si nu sunt…

      Va salut cu farul cel dintotdeauna – un motociclist roman !

      La multi kilometri frumosi !

      Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s